Ce iubesti, aia te ucide !

Azi mi-am amintit de o discuţie pe care am avut-o în vară  şi de concluzia pe care am tras-o atunci. Am zâmbit şi am ignorat-o însă azi mi-a revenit în minte şi-am început din nou să reflectez pe marginea ei. Ce iubeşti mai mult, aia te ucide! Ciudat, nu ? Deci, să spun cum s-a întâmplat.
Ajung cu greu în spatele blocului şi constat din nou că locul meu de parcare era ocupat.  Înjur în varianta soft, că aici n-am voie,  şi-mi las maşina plantată în spatele ăluia, că deh, sunt femeie şi nu ştiu să fac manevre complicate. Ori mă dilesc ori a venit toamna, cuget eu. Suflă vântul şi mi-e frig. Trag cu lehamite către casă. La garaj echipa e completă, cinci bucăţi, toţi unul mai dihai ca celălalt : Domnu’ Tibi are dungă roşie în buletin, Laczi şi Gyuri sunt unguri, nea Vasile septuagenar, proprietar de garaj şi Ioji care nu se desparte de ei.
– Săru’mâna doamna A, răcnesc ei în cor în timp ce feţele li se luminează brusc la vederea mea. Gata pe azi ? Staţi cu noi de-o ţigară ? ma invită nea Vasile trăgând o ladă în dreptul uşii şi aşternând pe ea un ziar. Dau bineţe şi mă aşez pe ladă să mă odihnesc, mai am un etaj de urcat până acasă. Ioji se lipeşte de piciorul meu şi-şi aşează capul pe genunchiul stâng.
– Doamna A, v-aţi închis maşina ? se interesează Tibi. Mă duc să verific ? Îmi daţi cheile să văd?
– Da domnu’ Tibi, mergeţi. Îi întind cheile şi el se bucură.
Îmi scot pachetul de ţigări şi dintr-o dată apar trei brichete. Ioji ridică privirea spre ei şi mârâie. Îmi aprind ţigara şi încep să mă interesez de ultima partidă de pescuit.
– Şi ia spuneţi, Laczi baci, unde aţi fost azi-noapte ?
– La Motiş, saru’mâna, da n-a fo nimic.
– Cum aşa ?
– Tătă noaptea s-o ţâpat Joji, tu-i iştenu mă-sii, scuzaţi săru’mâna !
– Da pe ce, Laczi baci ?
– P-on arici că era acolo în tufe. Ioji ridică prudent o ureche la auzul numelui şi începe să dea din coadă, dar nemaiauzind nici o chemare îşi ia capul de pe genunchiul meu şi se întinde pe ciment. Cred că-i este greu cu urechile ălea imense. Mereu mi-a dat impresia de extraterestru. Pare un hibrid între o vulpe  cu picioare scurte şi coadă stufoasă şi un iepure cu urechi incredibil de lungi .
– Doamna A, era închisă, zice Tibi întinzându-mi cheile, nu s-a potrivit nici una şi nici telecomanda n-a mers. Nici nu aveau cum, cheile erau de la birou iar telecomanda de la poartă.
– Doamna A, mâţa lui Gyuri baci s-o băgat sub maşină, să mă duc s-o fugăresc ?
– Da, domnu’ Tibi, mergeţi. Zambeşte tâmp şi se întoarce la maşină.
– Da’ dumneavoastră aţi fost undeva duminică la peşte ? se interesează Gyuri baci.
– Nu am fost. Era prea cald .
– Ba aţi fost, da aţi uitat, mă contrazice Tibi apărut ca din senin. V-am văzut eu când aţi plecat şi aveaţi pe bancheta din spate două rapala şi o linea effe, comentează el rostind rotund şi cu emfază de termenii de specialitate.
– Am fost la Izvoare, nu la pescuit.
– Da rapala era aia de păstrăv, nu se lasă Tibi.
– Dispari de aici măi Tibi, strigă Nea Vasile ştergându-şi mâinile pline de vaselină de turul pantalonilor şi scuipând în palmă cele două cuiţe pe care le ţinea în gură în timp ce meşterea ceva. Îşi aprinde o ţigară. A mea era pe termiante. Dau să mă ridic.
– Doamna A, azi dimineaţă aţi plecat cu trei minute mai târziu, aţi  întârziat la serviciu, mă avertizează Tibi, care mă monitorizează îndeaproape şi-mi păzeşte cu străşnicie maşina de toate mâţele din cartier. Da’ duminică la ce aţi prins ? nu se lasă el convins de faptul că am negat c-aş fi fost la pescuit. La muscă sau la blincher ? N-avea rost să-l mai contrazic.
– La muscă, domnu Tibi.
– Am ştiut eu, am ştiut, spune el radiind de fericire c-a ghicit. Şi eu tot la muscă aş fi dat, că la muscă trage păstrăvul, că el iubeşte muştele din pene de fazan şi din coadă de veveriţă. Şi dacă-i plac, ce să facă ? trage la ele şi ele-l prind şi-l omoară.
Mă ridic de pe ladă, Ioji se ridică şi el şi se reazemă din nou de piciorul meu.
În timp ce salut şi mă îndepărtez, iau hotararea subită să nu iubesc niciodată, că dacă are dreptate domnu’ Tibi, înseamnă că ceea ce iubeşti cel mai mult te va ucide la un moment dat.

13 răspunsuri to “Ce iubesti, aia te ucide !”

  1. interesant. desi morti,sau vii,sau oricum, suntem aici sa experimentam. stari,senzatii,sentimente. altfel traim km degeaba.

  2. Bietii pesti iubesc mustele dar uneori nu sunt atat de isteti sa faca diferenta intre cele „bune” si cele „rele”. Noi cica suntem mai inteligenti…
    Dar oricum, povestea are o morala si pentru noi, toata viata invatam sa facem diferenta intre lucrurile reale si nalucile care apar uneori in locul lor 🙂

  3. Habar n-am daca un peste ar alege o naluca in locul unei muste 🙂

    Dar noi, sigur preferam nalucile pentru ca, spre deosebire de realitate, acestea pot fi perfecte. Obiectele reale apar cu bune si rele dar cand e vorba de o naluca putem fantaza oricat ne place.

  4. imi permit un citat din Cartea evreilor si a crestinilor vizavi de cele pe care le iubim „ce bine stii sa/ti intocmesti caile cand este vorba sa cauti ce iubesti, chiar si la neleguire te deprinzi” ii zice Dumnezeul poporului, poporului
    banuiesc ca asta/i inotul dupa iubirea musca, iubirea capcana, iubirea nemusca, iubirea necapcana, de parca ne/ar fi usor sa facem diferenta

  5. un fragment formidabil scris, m-am bucurat tare mult sa-l citesc! scena cu ariciul, felul in care e construita, in grai ardelenesc, apoi scuipatul cuielor in palma, apoi fugaritul matelor, lada asternuta cu ziar sunt marturia unei foarte bun control al detaliului si al frazei.
    cat despre poanta fragmentului…cred ca e cam adevarata, oricat de mult incearca autorul ca, printr-o „intemeiere” rizibila, s-o decredibilizeze. si pentru asta am si eu un exemplu. nu din pescuit, din poker. se intampla foarte des ca un jucator sa aiba in mana o pereche mare As-As sau KK, si sa piarda pentru ca un oponet aduna 3 bucati de 2, de 5 sau de 8, reuseste vreo chinta, vreo culoare, etc. Si desi isi da seama ca poate fi batut, jucatorul cu perechea cea mare nu poate renunta. pentru ca a jucat tot meciul asteptand-o, si acum nu poate sa renunte la ea.

  6. nu stiu cum e cu pokerul dar ce am scris aici s-a intamplat intocmai iar ironia este ca tocmai cei despre care se spune ca sunt cu mintea putin dusa sunt in stare sa spuna adevaruri pe langa care noi trecem zilnic si poate din cauza simplitatii lor nici macar nu le vedem.

  7. La faza cu „tu-i iştenu’ mă-sii” m-am spart în hohote de rîs şi m-am rostogolit în mii de direcţii, de l-am ameţit şi pe bietu’ Ioji. 😆 Ai puterea de-a induce în mintea cititorului detalii atît de precise, încît cel mai experimentat regizor de film şi-ar lua coada din dotare, ar toca-o şi-ar da-o la raţe, apoi ar pleca spăşit să se facă cioban pe tărîmuri îndepărtate.

    Lumea cea bună are nevoie de tine ca să supravieţuiască…

    • Lumea buna de aici mai foloseste si expresii care nu se afla-n DEX (poate or fi fiind in ala bilingv) asa ca n-am avut ce face 🙂 cat despre detalii si regizori… eu n-am facut decat sa „zugravesc” ce-am vazut dar multumesc pentru apreciere.

      • Eu mă înclin şi-ţi mulţumesc pentru bunătatea de-a proiecta imagini în cuvinte perfecte, pentru tine, pentru mine, pentru noi toţi.

        Şi ştiu foarte bine că DEX-ul omului adevărat e în inimă – nu pe vreun prăfuit raft de bibliotecă – aşa cum i-a fost lui mai la îndemînă. Nici n-aş putea trăi într-o lume academică unde care mai de care se înghesuie să pună abţibilduri cu [CENZURAT] pe cotoarele volumelor din seria „Viaţa, aşa cum e ea”.

  8. scrie doar de chestii bune educative nu evoca stari si situatii negative ..ale unor oameni prost educati ……ca e molipsitor …….cu cat mai mult bine scrii cu atata mai m ult bine o sa fie ……deja e plina lumea d erau …il mai evoci si tu aici …..scriind ca masculi prosti se hlizeau cand teau vazut ………

Lasă un răspuns

